Dokładnie rok temu, 5 października 2018, Agata Kurek, założycielka KOKOworld odebrała statuetkę Lidera Etycznej Mody w VIII konkursie Polish Businesswomen Awards magazynu Businesswoman & life! Nagroda ta była i nadal jest dla nas nie tylko wielkim wyróżnieniem, ale przede wszystkim motywacją, aby z jeszcze większą pasją tworzyć i promować odpowiedzialna modę. I dlatego rok temu zadeklarowaliśmy, że dla nas to dopiero początek. Dziś zapraszamy do wspólnej podróży w czasie, aby sprawdzić, co w ciągu tego roku udało nam się zrealizować.
W ciągu zaledwie jednego roku, cały przemysł tekstylny emituje do atmosfery 1,2 biliona ton C02. Wiele statystyk też podaje, że przemysł ten jest drugim największym źródłem zanieczyszczeń środowiska. Moda była i zawsze będzie. Ale wcale nie oznacza to, że możemy wzruszyć ramionami i powiedzieć: No trudno, przecież musimy się w coś ubierać. Nie! Można bowiem ubierać się modnie i wygodnie, a nie zagrażać przy tym środowisku. I taki jest nasz cel. Jak go realizujemy?
Przede wszystkim z każdą kolekcją poszerzamy gamę etycznych materiałów, takich jak m.in:
- bawełna organiczna (certyfikat GOTS),
- len,
- tencel/lyocell (certyfikat Lenzing),
-przędza pochodząca z recyclingu jeansów (sweter Tundra) czyli nasz hit kolekcji Fall Winter 2019,
- PET, czyli materiał utworzony z przędzy ze zrecyklingowanych i przetworzonych butelek plastikowych.
W ciągu ubiegłego roku znacznie wzrosła liczba naszych produktów wykonanych z odpowiedzialnych surowców. W kolekcji Spring Summer 2019 było ich 57,15%, a w kolekcji SS20 planujemy już osiągnąć znacznie więcej. Od samego początku misją KOKOworld było tworzyć produkty przyjazne środowisku, stworzone w duchu sprawiedliwego handlu, jak i przyjazne ludziom którzy je noszą. I ta misja przyświeca nam i dziś. A oto co zyskujemy dzięki używaniu w produkcji powyższych materiałów:
- Zero pestycydów. Do uprawy bawełny organicznej nie używa się żadnych toksycznych substancji chemicznych, podczas gdy „konwencjonalna” bawełna wymaga użycia około 16% środków owadobójczych i 7% pestycydów stosowanych w skali globalnej.
- Mniejsze zużycie wody i prądu. Do wyprodukowania zaledwie 1 kg bawełny potrzeba aż do 20 000 litrów wody. Porównując produkcję bawełny „tradycyjnej” i organicznej, ta druga zużywa 71% mniej wody i 62% mniej energii.
- Mniejsze zanieczyszczenie wody. Dzięki partnerom certyfikowanym przez GOTS mamy pewność, że na przykład proces spierania jeansów jest zgodny ze środowiskowymi standardami.
- Mniej mikrowłókien w oceanach, a w konsekwencji w naszym pożywieniu. Za każdym razem, kiedy pierzemy syntetyczną odzież, wykonaną na przykład z poliestru czy nylonu, do wody dostaje się około 1900 pojedynczych mikrowłókien, które następnie przedostają się do naszych oceanów. Rozwiązaniem są włókna naturalne.
Wiemy, że przemysł i biznes jeansowy jest "brudny", szkodliwy dla zdrowia i środowiska. Dlatego postanowiliśmy to zmienić. W 2019 roku wprowadziliśmy także do naszej oferty jeansy z tencelu, będącymi ekologiczną alternatywą dla "tradycyjnego jeansu", którego produkcja jest wyjątkowo nieprzyjazna środowisku. I na tym nie kończy się nasza jeansowa rewolucja. Właśnie wystartowała kolekcja #DENIMolution, którą kompletnie chcemy zrewolucjonizować świat mody, gdzie od ponad 1,5 wieku rządzi jeans.
Pojawienie się tencelu często opisywane jest w fachowej prasie jako kamień milowy w rozwoju przyjaznych środowisku materiałów. Przede wszystkim ze względu na znacznie mniejsze zużycie wody przy jego powstawaniu w porównaniu z procesami produkcji innych włókien wytwarzanych przez człowieka.
- Tencel powstaje z celulozy pozyskiwanej z pulpy drzewnej. Celuloza zaś jest biopolimerem, najbardziej rozpowszechnioną substancją organiczną. Jest ona przede wszystkim budulcem ścian komórkowych roślin.
- Procesy chemiczne, jakie zachodzą przy powstawaniu lyocellu nie są toksyczne i nie zanieczyszczają ani powietrza, ani gleby, ani wody.
- Celuloza używana do produkcji tencelu przetwarzana jest w tak zwanym obiegu zamkniętym, co sprawia że wszystkie składniki procesu są w 99.5% recyklingowane.
- Tencel jest także biodegradowalany i wystarczy około 8 dni, by jego włókna się rozłożyły.
Dodatkowo przędza z naszego tencelu pochodzi z firmy Lenzing, pioniera w jego produkcji, który od 80 lat produkuje włókna z naturalnego drewna za pomocą nowoczesnych technologii. Oprócz tenclowo-jeansowych produktów w kolekcji znajdą się także jeanso-pochodne swetry TUNDRA, które pochodzą z recyklignowanych jeansów. Dzięki temu miłośnicy denimu znajdą swoje ulubione produkty i teraz już nie muszą wybierać pomiędzy modą a etyką.
Być pionierem odpowiedzialnej mody oznacza dla nas także testowanie nowych dostawców, szukanie, sprawdzanie i pytanie. I dzielenie się z efektem naszych poszukiwań na naszym blogu. Nasza praca polega też na nieustannej wymianie informacji i współpracy z dostawcami, a to oznaca, że negocjujemy i wywieramy "naciski" na polskie tkalnie, aby kupowały przędzę z odpowiedzialnych źródeł, gdyż dzięki temu my i inne firmy w Polsce będą miały do nich dostęp na rynku polskim.
Nieustannie szukamy "odpowiedzialnych" partnerów, i tak na przykład wszystkie nadruki na naszych projektach wykonane są w spółdzielni łódzkiej BLOT, która udziela się aktywnie i społecznie. BLOT to miejsce wyjątkowe, które skupia uzdolnionych artystów, mających bogate zaplecze działań na przestrzeni projektowania ubioru, sztuki, grafiki i designu. Ale organizuje także staże i praktyki dla młodych zdolnych.
Współpracujemy też z Centrum Pralnicznym KNK-KANAKA, certyfikowanym przez GOTS przedsiębiorstwem, które spełnia wszystkie najważniejsze parametry etycznego przedsiębiorstwa takie jak aspekt społeczny, środowiskowy i ekonomiczny mówiący o transparentności transakcji. To tam pierzemy i farbujemy nasz tencel i jeans. Chemia jaką stosują jest certyfikowana, a pranie i farbowanie wykonane z uwzględnieniem parametru zmniejszonej ilości wody i niższego poboru energii.
I stawiamy na dialog. Bo tak naprawdę, wszyscy się uczymy. Z chęci nauki i poszerzania wiedzy powstała także inicjatywa “Czwartkowych obiadów z ekspertami”, w ramach której zapraszamy znawców tematu, aby podczas wspólnego obiadu porozmawiać na temat mody. 13 czerwca bieżącego roku spotkaliśmy się już z prezeską Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie, Marysią Humą i mamy wilczy apetyt na kolejne spotkania!
Oprócz tego recyklingujemy i upcyklingujemy.
Recycling, czyli przetworzenie czegoś na surowy materiał, by następnie stworzyć coś nowego,to dziś nie moda lecz obowiązek. Dlatego też nie tylko szyjemy bomberki i torebki z przetworzonych butelek plastikowych, ale już za chwilę będziecie mogli na siebie włożyć sweter Tundra (nasz HIT w kolekcji Fall Winter 2019) utworzony z przędzy ze zrecyklingowanych jeansów.
Kochamy recyklingowac i upcyklingować bo jest to nie tylko świetny sposób na redukcję śmieci, ochronę środowiska, a poza tym... jest to zgodne z duchem minimalizmu i zachęca do oszczędzania. Ale upcykling, który polega na wykorzystaniu jakiegoś surowca, przedmiotu albo jego fragmentu do stworzenia lub ozdobienia czegoś innego, jest też...świetną zabawą i jego idea niezwykle pobudza naszą wyobraźnię. Pozwala bowiem bawić się kształtami, rozwiązaniami i ducha zabawy wyraźnie widać w naszych kolekcjach. Dlatego upcyklingowy akcent znajdziecie w wielu produktach. Dodatkowo w najbliższej kolekcji pojawi się projekt paczworkowy, wykonany w 100% z produkcyjnych ścinek!
Powołaliśmy do życia także cały KOKOdział ds. upcyklingu i recyklingu, który czuwa nad tym, abyśmy wyrzucali jak najmniej i jak najbardziej kreatywnie wykorzystywali skrawki z produkcji naszych projektów.
Po raz kolejny zorganizowaliśmy też akcję Jeans for a better world - zebraliśmy Wasze stare jeansy i przerobiliśmy na nowe produkty, których dochód przekażemy na edukację uczennic na Wyspach Zielonego Przylądka.
Jak przebiegała cała akcja w czasie?
- Październik 2018 do luty 2019 - zbiórka jeansów;
- Listopad 2018 do luty 2019 - produkcja jeansowych projektów;
- 24 kwiecień 2019 roku - licytacja produktów;
- Kwiecień do grudzień 2019 - sprzedaż produktów on-line;
- 24 grudzień 2019 - ogłoszenie wyników akcji;
- Luty 2020 - przekazanie stypendiów szkołom.
Każdy etap był wyjątkowy, począwszy od zbiórki Waszych starych jeansów, do której włączyło się także wiele szkół*! Następnie do akcji ruszyły zaprzyjaźnione firmy i rękodzielniczki:
- Trashki,
- Gosia z marki Maruna,
- Mariqqueku,
- JeansAid,
- Agnieszka Adamuszek.
Niczym prawdziwe wróżki upcyklingu zaczarowały stare jeansowe nogawki i inne skrawki w nerki, kosmetyczki a nawet bomberki i piękne żółwie! Dzięki ich sprzedaży 10 stypendiów zostanie przekazanych szkole im. Szkole Średniej im. José Augusto Pinto w Mindelo, Wyspa São Vicente i 10 szkole średniej im. Januário Leite w Eito, Wyspa Santo Antão. Relacja z przekazania już wkrótce!
Wiemy, że sami świata nie zmienimy. Ale mamy absolutną pewność, że zmienimy go wraz z innymi, dlatego wierzymy w siłę networkingu i chętnie wspieramy innych i angażujemy się w akcje przez nich organizowane. Nie inaczej było w 2019!
- Black friday - zamiast obniżać ceny, mnożymy dobro! Black friday to inicjatywa zapoczątkowana w Stanach Zjednoczonych, dziś znana na całym świecie jako dzień mega wyprzedaży organizowany pod koniec listopada. W Black friday 2019 wzięliśmy i my. Ale przemalowaliśmy go na Green friday. I nie zrobiliśmy szalonej wyprzedaży. Za to dochód z zamówień zrealizowanych w tym dniu, 3463 zł! Dokładnie taką kwotę przekazaliśmy fundacji Kupuj odpowiedzialnie, która działa na rzecz polepszenia warunków pracy szwaczek w Polsce.
- W kwietniu 2019 roku zostaliśmy laureatami I m-ca w II edycji konkursu Stena Circular Economy Award - Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego kategorii przedsiębiorstwa. Najczęściej jako takie firmy kojarzone są przedsiębiorstwa zarządzające na przykład odpadami, dlatego z nagrody jesteśmy równie zaskoczeni, co dumni. Bo jedyne co zrobiliśmy, to przedstawiliśmy nasz model pracy, to na czym codziennie opieramy swoje działania. I dzięki temu wyróżnieniu otrzymaliśmy przede wszystkim potwierdzenie, że jesteśmy na dobrej drodze. Na co dzień realizujemy zasady gospodarki obiegu zamkniętego głównie poprzez wdrażanie idei recyklingu i upcyklingu, stosowanie przyjaznych środowisku materiałów - biodergradowalnych, takich jak tencel czy bawełna organiczna lub pochodzących ze zrecyklignowanych surowców jak butelki PET (bomberki) czy jeans (swetry Tundra).
- V4 and Sustainability - edukacja przez film! Wzięliśmy też udział w projekcie marki sobi.eco, która przygotowuje programy edukacyjne dotyczące zrównoważonego rozwoju na Słowacji. W ramach współpracy z Deutsche Schule Prag - niemieckiej szkoły w Pradze wraz ze studentami szkoły stworzyła film na temat zrównoważonych marek i inicjatyw z regionu Wyszehradzkiego. Jest jedną z nich. Zobaczcie sami!
- KOKOworld w….. podręczniku do języka polskiego! W 2019 znaleźliśmy się także w podręczniku szkolnym! Książka „Język polski. Edukacja globalna na zajęciach języka polskiego w szkole podstawowej” autorstwa Joanny Kostrzewa zawiera propozycje scenariuszy lekcji języka polskiego, w tym scenariusz dotyczący sprawiedliwego handlu w oparciu o rozmowę z Agatą Kurek, założycielką KOKOworld. Scenariusz lekcji z naszym udziałem okazał się być hitem podczas międzynarodowej konferencji w Trnavie i wielu uczestników z krajów europejskich wyraziło wolę korzystania z niego w swoich szkołach, a autorzy zgłosili go do Departamentu Edukacji w Wielkiej Brytanii jako dobra praktyka.
- KOKOworld w… muzeum! Listę “nietuzinkowych” miejsc, w których się znaleźliśmy w 2019 zamyka...muzeum! We wrześniu 2019 r. Muzeum Kultur Europejskich - Muzeum Narodowe w Berlinie zorganizowało wystawę „Fast Fashion - Slow Fashion”. Odwiedzający muzeum mieli okazję zapoznać się z portretami ludzi, którzy są w różny sposób zaangażowani w slow fashion: na przykład projektant, który upcyklinguje skórzane kanapy na torby lub osoba, która organizuje wymiany odzieży. Częścią wystawy było też „European Fair, Fashion Family”, czyli cztery manekiny, dwoje dorosłych i dwoje dzieci ubranych od stóp do głów w slow fashion całej Europy, pokazując różnorodne sposoby ubierania się w odpowiedzialny sposób, np wybierając ekologiczne, wegańskie lub leasingując ubrania. Nasz golf Dahlia Curry zaprezentowany został na jednym z takich manekinów!
- nie używamy opakowań foliowych do pakowania Waszych produktów;
- wszystkie metki papierowe, opakowania, pudełka wykonane są w małych lokalnych warsztatach pod Krakowem i pochodzą z recyclingu;
- pijemy tylko wodę tylko w szklanych butelkach dzięki czemu można je z powrotem napełnić bez generowania plastiku ( biuro KOKOworld);
- kawę fair trade serwujemy nieustannie w naszym krakowskim sklepie autorskim KOKOworld przy Starowiślnej 19;
- w naszym krakowskim sklepie można także poczytać KOSMOS - magazyn dla dziewczynek, wydawany przez Fundację Kosmos dla Dziewczynek, której celem jest wzmacnianie dziewczynek i tworzenie środowiska wolnego od ograniczających je stereotypów;
- w 2019 pracowały dla nas 3 osoby z programu funduszy europejskich, których celem jest aktywizacja zawodowa kobiet.
I ponownie możemy obiecać. Dopiero się rozkręcamy.
* Szkoły, jakie włączyły się w akcję to między innymi Miejska Szkoła Podstawowa nr 2 i Miejska Szkoła Podstawowa nr 12 im. Jana Demarczyka w Piekarach Śląskich, Zespół Szkół Mistrzostwa Sportowego im. Stanisława Marusarza w Zakopanem, Szkoła Podstawowa nr 141 imienia majora Henryka Sucharskiego w Warszawie, Szkoła Podstawowa imienia Henryka Sienkiewicza w Starych Babicach
Źródło:
https://www.global-standard.org/
http://aboutorganiccotton.org/references/
https://www.sustainyourstyle.org/old-environmental-impacts
http://www.poczujchemie.amu.edu.pl/zalaczniki/str/polimery2.0.pdf
http://laboratoria.net/artykul/13909.html
zrównoważona produkcja
Odpowiedzialne materiały
Ekowysyłka
14 dni na zwrot